مقاله پژوهشی
درمان فراشناختی
منا شریف نیا؛ سید موسی کافی ماسوله
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1404
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر سبکهای یادگیری دانشجویان دختر با تجربه شکست عاطفی انجام شد. این پژوهش نیمهآزمایشی بود که به صورت طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دختر مشغول به تحصیل دارای تجربه شکست عاطفی دانشگاه گیلان درسال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 30 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر سبکهای یادگیری دانشجویان دختر با تجربه شکست عاطفی انجام شد. این پژوهش نیمهآزمایشی بود که به صورت طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دختر مشغول به تحصیل دارای تجربه شکست عاطفی دانشگاه گیلان درسال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشجو بود که به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مقیاس ضربه عشق (LTI، راس، 1999) و پرسشنامه سبکهای تفکر (TSI، استرنبرگ و واگنر، 1992) بود. گروه آزمایش 8 جلسه درمان فراشناختی (ولز، 2013) دریافت کرد درحالیکه گروه کنترل در لیست انتظار بود. در نهایت دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیری توسط نرمافزار SPSS24 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین گروههای درمان فراشناختی و کنترل از لحاظ سبکهای یادگیری در مرحله پسآزمون با تعدیل نمرات پیشآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>p). بنابراین درمان فراشناختی در موضع درمانی برای شکست عاطفی، با بهرهگیری از تکنیکهای چالش کلامی مانند چالش با فراشناختهای غیرقابل کنترل و شناسایی سطوح فعالیت و مقابله و طراحی آزمایشهایی در کاهش سبکهای یادگیری کارآمد بود؛ بنابراین این روش مداخله می-تواند در کنار سایر روشهای مداخلهای برای ارتقاء متغیرهای مذکور مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
مطالعات اثربخشی
روح الله فتح آبادی؛ سحر بدری بگه جان؛ تهمینه حسینی؛ آرزو اسماعیلی کرکوندی
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1404
چکیده
مادران کودکان فلج مغزی در مراقبت از کودک خود با مشکلاتی همچون اضطراب و افسردگی مواجه میشوند. به همین دلیل آنها به مداخلاتی نیاز دارند تا بتوانند نیازهای خود را در حین مراقبت از فرزند خود برطرف نمایند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر افسردگی و اضطراب مادران کودکان فلج مغزی بود. مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با ...
بیشتر
مادران کودکان فلج مغزی در مراقبت از کودک خود با مشکلاتی همچون اضطراب و افسردگی مواجه میشوند. به همین دلیل آنها به مداخلاتی نیاز دارند تا بتوانند نیازهای خود را در حین مراقبت از فرزند خود برطرف نمایند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر افسردگی و اضطراب مادران کودکان فلج مغزی بود. مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان فلج مغزی شهر تهران در سال 1401 بود. از بین جامعه هدف 20 مادر کودک فلج مغزی دارای پرونده در موسسه خیریه خدماتی حمایتی حیات ارغوانی تهران با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بر اساس ملاکهای ورود به عنوان حجم نمونه انتخاب و در 2 گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) به شیوه تصادفی جایدهی شدند. در ابتدا هر دو گروه توسط پرسشنامهی افسردگی بک (1967) و پرسشنامه اضطراب بک (1970) مورد ارزیابی قرار گرفتند. جلسات رفتاردرمانی دیالکتیکی در 12 جلسه 90 دقیقه ای طی 4 هفته بر روی گروه آزمایش اجرا شد. در پایان هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوورایانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که رفتاردرمانی دیالکتیکی موجب کاهش افسردگی (۰۵/0>P ) و اضطراب ((۰۵/0>P) مادران کودکان فلج مغزی شده است. با توجه به این یافتهها متخصصان میتوانند با استفاده از رفتاردرمانی دیالکتیکی در بهبود شرایط زندگی کودکان فلج مغزی و والدین آنها گامهای موثری بردارند.
مقاله پژوهشی
مطالعات اثربخشی
علی عموزاده لیچائی؛ رقیه کریمی لیچاهی؛ مائده منصورپور
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1404
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزش یادگیری اجتماعی هیجانی بر خودپنداره کودکان نارساخوان انجام شد. طرح پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان نارساخوان پایه سوم تا ششم ابتدایی شهر رشت در سال 1397 بود که از این میان نمونه ای به حجم 20 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزش یادگیری اجتماعی هیجانی بر خودپنداره کودکان نارساخوان انجام شد. طرح پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان نارساخوان پایه سوم تا ششم ابتدایی شهر رشت در سال 1397 بود که از این میان نمونه ای به حجم 20 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور مساوی و تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگماری شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودپنداره، نارساخوانی نما ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان استفاده شد. برنامه آموزش یادگیری اجتماعی هیجانی در طول شش جلسه و به مدت یک ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد.نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش یادگیری هیجانی اجتماعی بر تمامی مولفه های خودپنداره به طور معناداری موثر بوده است (٠٫٠٠١p<).با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی موجب بهبود خودپنداره در کودکان نارساخوان شده است.
مقاله پژوهشی
اتیسم
معصومه طالبی دریاسری؛ غزل سادات پورنسائی؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1404
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی قصه درمانی در بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. پژوهش حاضر، از نوع پژوهش-های نیمه آزمایشی بهصورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم در شرق گیلان بودند که به مراکز توانبخشی شهرستان های لاهیجان، لنگرود و رودسر مراجعه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی قصه درمانی در بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. پژوهش حاضر، از نوع پژوهش-های نیمه آزمایشی بهصورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم در شرق گیلان بودند که به مراکز توانبخشی شهرستان های لاهیجان، لنگرود و رودسر مراجعه کردند و از این تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از مقیاس درجهبندی اوتیسم (GARS-3، گیلیام؛ 2014) استفاده گردید. کودکان در گروه قصه درمانی طی8 جلسه 60 دقیقه ای (هفته ای یکبار) تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. در مرحله پیشآزمون و پسآزمون، مقیاس درجهبندی اوتیسم (GARS-3، گیلیام؛ 2014) توسط والدین کودکان کامل شد. دادههای بدست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس در محیط نرم افزاری spss نسخه 26 در سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد قصه درمانی در بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم موثر است (05/0>p). در این راستا می توان نتیجه از روش قصه درمانی در بهبود مشکلات ارتباطی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم می توان استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
تغییر رفتار
راضیه سیابانی؛ کیوان کاکابرایی؛ حسن امیری؛ سعیده حسینی
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1404
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله بر کاهش خشم دانش آموزان نوجوان در دوران کرونا ویروس انجام شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. 30 دانش آموز نوجوان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به شکل گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند (15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله بر کاهش خشم دانش آموزان نوجوان در دوران کرونا ویروس انجام شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. 30 دانش آموز نوجوان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به شکل گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند (15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر گروه کنترل). برنامه آموزش حل مسئله در 10جلسه یک ساعته بر روی گروه آزمایشی اجرا شد. سپس با استفاده از پرسشنامه ای خشم چند بعدی دانش آموزی اسمیت، فورلانگ، باتس و لاگلین (1998)، میزان خشم افراد شرکت کننده در مراحل پیش آزمون- پس آزمون – پیگیری سنجیده شد. داده های پژوهش از طریق روش تحلیل اندازه گیری مکرر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد میانگین نمرات شرکتکنندگان در خشم و زیر مقیاسهای آن در مرحله پسآزمون در مقایسه با مرحله پیشآزمون در تجربه خشم، مقابله مثبت و نگرش خصمانه تفاوت معنادار، اما در خرده مقیاس مقابله مخرب تفاوت معنادار نبود. همچنین بین نمرات پسآزمون و پیگیری در تمامی زیر مقیاسهای خشم دانش آموزان در گروه آزمایشی تغییر چشمگیری حاصل نشد، که بیانگر ماندگاری معنادار تغییرات حاصل از آموزش حل مسئله در مرحله پیگیری بود. یافته های این پژوهش نشان داد آموزش حل مسئله بر کاهش خشم دانش آموزان نوجوان در دوران کرونا ویروس اثربخش بوده است.