نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، رحمان.
2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازیدرمانی و قصهدرمانی بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی بود. پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 45 دانشآموز مقطع ابتدایی بود که به صورت نمونهگیری هدفمند از میان دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان بندرانزلی انتخاب شدند. سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (CBCL، آخنباخ و رسکورلا، 2007)، توسط والدین آنها پاسخ داده شد و دانش آموزان به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. پس از اجرای پیشآزمون، مداخله آزمایشی (8 جلسه 45 دقیقه ای بازیدرمانی و 10 جلسه 45دقیقه ای قصهدرمانی) و انجام پسآزمون، داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس (آنکوا) و آزمون تعقیبی بنفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد بازیدرمانی و قصه درمانی بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی مؤثر است (0/01>P)، اما بین اثربخشی بازیدرمانی و قصه درمانی بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی تفاوتی بدست نیامد (0/05<P). در نتیجه میتوان از دو روش بازیدرمانی و قصه گویی جهت بهبود مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی در مدارس استفاده کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparing the Effectiveness of Play Therapy and Narrative Therapy on Improving the Behavioral Problems of Children with Mentally Retarded
نویسندگان [English]
- Ghazal Sadat Pournasai 1
- Masoume Maleki Pirbazari 2
- Milad Sabze Arai Langrodi 2
1 Assistant Professor of Psychology Department. Faculty of Psychology and Educational Sciences. Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Iran.
2 Assistant Professor of Psychology Department. Faculty of Psychology and Educational Sciences. Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to compare the effectiveness of play therapy and story therapy in improving the behavioral problems of mentally disabled children. The research sample consisted of 45 elementary school students selected through purposive sampling from students studying in special schools in Bandar Anzali city. Their parents answered the Achenbach Child Behavior Checklist (CBCL, Achenbach, and Rescorla, 2007), and the students were randomly assigned to three groups (two experimental groups and one control group). After the pre-test, experimental intervention (8 sessions 45-minute play therapy sessions and 10 sessions 45-minute narrative therapy), and post-test, the data were analyzed using the analysis of the covariance method and the Bonferroni post hoc test. The findings showed that play therapy and narrative therapy are effective in improving behavioral problems in children with intellectual disabilities(P<0.01), and there is no difference between the effectiveness of play therapy and narrative therapy in improving behavioral problems in children with intellectual disabilities (p>0.05). the two methods of play therapy and storytelling can be used to improve behavioral problems in children with intellectual disabilities in schools.
کلیدواژهها [English]
- Play Therapy
- Narrative Therapy
- Mentally Retarded
- Behavioral Problems