اثربخشی درمان‌های تنظیم هیجان و چشم‌انداز زمان بر رفتارهای پرخطر در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

2 دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران

3 گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

10.22124/jbms.2024.27242.1022

چکیده

هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان‌های تنظیم هیجان و چشم‌انداز زمان بر رفتارهای پرخطر نوجوانان بود. پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پایۀ هفتم تا دوازدهم شهرستان گیلانغرب تشکیل دادند (1050=N). نمونه تعداد 51 نوجوان با رفتارهای پرخطر بودند که در سه گروه درمان تنظیم هیجان، درمان چشم‌انداز زمان و کنترل جای‌دهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از چک‌ لیست رفتارهای پرخطر نوجوانان استفاده شد. هر دو گروه آزمایش به طور جداگانه طی 8 جلسه، هفته‌ای یک جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت گروهی، تحت درمان قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده، چک لیست رفتارهای پرخطر نوجوانان (CORBY، آرمسترانگ، 2012) بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون‌های تعقیبی توکی و بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان‌های تنظیم هیجان و چشم‌انداز زمان بر کاهش رفتارهای پرخطر اثربخش بوده‌اند (01/0>P)؛  اما بین دو درمان تفاوت معنادار مشاهده نشد(05/0<P). براساس نتایج، درمان‌های تنظیم هیجان و چشم‌انداز زمان برای کاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotion Regulation and Time Perspective Therapies on High-Risk Behavior in Adolescents

نویسندگان [English]

  • Saeed Ariapooran 1
  • Vahid Esmaili 2
  • Hasan Amiri 3
چکیده [English]

The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of emotion regulation and time perspective therapies on high-risk behavior in adolescents. The research method was quasi-experimental design (pre-test, post-test and follow-up with control group). The statistical population of this study consisted of all male seventh to twelfth grade students in the Gilan-E-Gharb city (N=1050). The statistical sample included 51 adolescents with anxiety symptoms who were replaced in three groups of emotion regulation therapy, time perspective therapy, and control group. Both two experiments were under treatment within 8 sessions of 90 minutes. The Checklist of Risk Behaviours for Youth (CORBY, Armstrong, 2012) was used to collect data. Analysis of variance with repeated measure and Tukey and Bonferroni post hoc tests were used to analyze the data. The results showed that emotion regulation and time perspective therapies were effective in reducing the high-risk behavior (P<0.001); But, there was no meaningful difference between two therapies (P>0.05). Based on the results, emotion regulation and time perspective therapies are recommended to reduce high-risk behavior in adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotion Regulation
  • Time Perspective
  • High Risk Behavior
  • Adolescents