مقاله پژوهشی
نوجوان
سعید آریاپوران؛ وحید اسماعیلی؛ حسن امیری
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1403، صفحه 1-14
چکیده
هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمانهای تنظیم هیجان و چشمانداز زمان بر رفتارهای پرخطر نوجوانان بود. پژوهش حاضر به صورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پایۀ هفتم تا دوازدهم شهرستان گیلانغرب تشکیل دادند (1050=N). نمونه پژوهش شامل پنجاه و یک نوجوان با رفتارهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمانهای تنظیم هیجان و چشمانداز زمان بر رفتارهای پرخطر نوجوانان بود. پژوهش حاضر به صورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پایۀ هفتم تا دوازدهم شهرستان گیلانغرب تشکیل دادند (1050=N). نمونه پژوهش شامل پنجاه و یک نوجوان با رفتارهای پرخطر بود که در سه گروه درمان تنظیم هیجان، درمان چشمانداز زمان و کنترل جایدهی شدند. هر دو گروه آزمایش به طور جداگانه طی هشت جلسه، هفتهای یک جلسه نود دقیقهای به صورت گروهی، تحت درمان قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده، چک لیست رفتارهای پرخطر نوجوانان (CORBY، آرمسترانگ، 2012) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس (آنوا) با اندازهگیری مکرر و آزمونهای تعقیبی توکی و بُنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که درمانهای تنظیم هیجان و چشمانداز زمان بر کاهش رفتارهای پرخطر اثربخش بودهاند (0/01>P)؛ اما بین دو درمان تفاوت معنادار مشاهده نشد(0/05<P). براساس نتایج، درمانهای تنظیم هیجان و چشمانداز زمان برای کاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان پیشنهاد میشود.
مقاله پژوهشی
شفقت به خود
گیتا علی پور؛ بهمن اکبری
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1403، صفحه 15-26
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان ترکیبی شفقت به خود و اصلاح سبک زندگی بر پریشانی روانشناختی زنان مبتلا به چاقی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان دارای BMI≥25 مراجعه کننده به مراکز تغذیه شهر قزوین در سال 1401 بود. 60 نفر از شرکت کنندگان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان ترکیبی شفقت به خود و اصلاح سبک زندگی بر پریشانی روانشناختی زنان مبتلا به چاقی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان دارای BMI≥25 مراجعه کننده به مراکز تغذیه شهر قزوین در سال 1401 بود. 60 نفر از شرکت کنندگان در پژوهش به روش نمونه گیری داوطلبانه و بر اساس معیارهای ورود انتخاب، و سپس بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (30 نفره) گمارده شدند. گروه آزمایش دوازده جلسه دو ساعته به مدت چهار هفته و بهصورت گروهی، درمان ترکیبی شفقت به خود و اصلاح سبک زندگی را دریافت کرد. برای جمع آوری داده ها از شاخص توده بدن (BMI) و مقیاس افسردگی-اضطراب-استرس (DASS.21، لاویبوند و لاویبوند، 1995) استفاده شد. در نهایت، داده ها با تحلیل واریانس آمیخته (آنوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان ترکیبی شفقت به خود و اصلاح سبک زندگی، پریشانی روانشناختی را کاهش داد (P<0/05). براساس یافته بدست آمده می توان نتیجه گرفت که درمان ترکیبی شفقت به خود و سبک زندگی به عنوان یک بسته جایگرین برای کاهش پریشانی روانشناختی (استرس و افسردگی) زنان مبتلا به چاقی مؤثر است.
مقاله پژوهشی
محرومیت از خواب
سمیه لرستانی؛ لیلا علیزاده؛ صبا عباسی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1403، صفحه 26-36
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر محرومیت از خواب بر عملکرد حافظه در الگوی خواب صبحگاهی دانشجویان دختر خوابگاهی شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر خوابگاهی در سال تحصیلی ۱۳۹۹ بود. نمونهی پژوهش شامل 25 دانشجوی دارای الگوی خواب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر محرومیت از خواب بر عملکرد حافظه در الگوی خواب صبحگاهی دانشجویان دختر خوابگاهی شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر خوابگاهی در سال تحصیلی ۱۳۹۹ بود. نمونهی پژوهش شامل 25 دانشجوی دارای الگوی خواب صبحگاهی بود که از 200 نفر از دانشجویان دختر خوابگاهی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس حافظه وکسلر (WMS، وکسلر، 1939) و پرسشنامه صبحگاهی-شامگاهی (MEQ، هورن و استبرگ، 1976) بود. تحلیل کوواریانس (مانکوا) نشان داد که در متغیر عملکرد حافظه بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (0/01>P). با توجه به افزایش میانگین عملکرد حافظه گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، می توان نتیجه گرفت که محرومیت از خواب بر عملکرد حافظه در الگوی خواب صبحگاهی اثر دارد. این نتایج بیان میکند که محرومیت از خواب موجب اختلال در عملکردهای حافظه و ضعف عملکرد حافظه میشود.
مقاله پژوهشی
قصه درمانی
کبری ناموران گرمی؛ شهلا حیدری
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1403، صفحه 37-46
چکیده
پژوهش حاضر، اثربخشی قصهدرمانی گروهی بر رفتارهای بروننمود دختران با اختلال نافرمانی مقابلهای را مورد مطالعه قرار داد. این پژوهش، نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 32 نفر (در هرگروه 16 نفر) بود که از طریق غربالگری چهارصد دانشآموز دختر پایههای اول و دوم دبستانهای ناحیه یک تبریز، با نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر، اثربخشی قصهدرمانی گروهی بر رفتارهای بروننمود دختران با اختلال نافرمانی مقابلهای را مورد مطالعه قرار داد. این پژوهش، نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 32 نفر (در هرگروه 16 نفر) بود که از طریق غربالگری چهارصد دانشآموز دختر پایههای اول و دوم دبستانهای ناحیه یک تبریز، با نمونهگیری خوشهای و اجرای پرسشنامه رفتار کودک و نوجوان (CAB، آخنباخ و رسکولار، 2007) انتخاب، و بهطور تصادفی در گروهها جایگزین شدند. بعد از اجرای پیشآزمون، مداخله آزمایشی و پسآزمون، دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) تحلیل شد. یافتهها نشان داد که قصهدرمانی گروهی موجب کاهش رفتارهای بروننمود و مولفههای بیشفعالی/تکانشگری، قانونشکنی و رفتار پرخاشگرانه در بین دانشآموزان دختر با نشانههای نافرمانی مقابلهای شد (0/05>P). نتیجهگیری میشود که قصهدرمانی جهت درمان رفتارهای بروننمود دانشآموزان دختر بهکار گرفته شود و اثربخشی آن در بین دانشآموزان پسر و بر سایر اختلالات مطالعه گردد.
مقاله پژوهشی
درمان شناختی-رفتاری
معصومه جعفرزاده
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1403، صفحه 47-56
چکیده
کودکان کار، بهزیستی روانشناختی پایینتر و عملکرد اجتماعی و انطباقی ضعیفتری نسبت به کودکان عادی همتای خود دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش شناختی-رفتاری بر بهزیستی روانشناختی و عملکرد اجتماعی/ انطباقی کودکان بود. این پژوهش نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی کودکان ...
بیشتر
کودکان کار، بهزیستی روانشناختی پایینتر و عملکرد اجتماعی و انطباقی ضعیفتری نسبت به کودکان عادی همتای خود دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش شناختی-رفتاری بر بهزیستی روانشناختی و عملکرد اجتماعی/ انطباقی کودکان بود. این پژوهش نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی کودکان کار پسر ارجاع دادهشده به سازمان بهزیستی شهرستان رشت بود. نمونه این پژوهش سی کودک کار بود که از مؤسسه حامی شایسته گیلان بهصورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. دادههای پژوهش با پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (2002)، پرسشنامه عملکرد اجتماعی و انطباقی اسپنس و همکاران (2002) در پیش و بعد از آموزش جمعآوری شد. آموزش شناختی و رفتاری بهصورت گروهی در هشت جلسه برای گروه آزمایش ارائه شد ولی گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل واریانس (آنوا) و آزمون t نشان داد که آموزش شناختی- رفتاری بر بهبود عملکرد اجتماعی و انطباقی و بهزیستی روانشناختی کودکان کار بهطور معناداری تأثیر دارد (P<0/01). بنابراین میتوان از آموزش شناختی و رفتاری برای ارتقاء کیفیت زندگی کودکان کار استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
مهارت اجتماعی
احمد به پژوه؛ ملیحه اکملی؛ سیده زهرا سیدنوری
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1403، صفحه 57-66
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود حرمتخود و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با مشکلات عاطفی و رفتاری انجام شد. پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایههای سوم و چهارم دبستانهای شهر تهران بود. نمونه پژوهش بیست ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود حرمتخود و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با مشکلات عاطفی و رفتاری انجام شد. پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایههای سوم و چهارم دبستانهای شهر تهران بود. نمونه پژوهش بیست دانشآموز بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جای دهی شدند (هر گروه ده نفر). برای جمعآوری دادهها از مقیاس رفتار کودکان راتر برای والدین و معلمان (RBSPT، راتر، 1976)، فهرست مهارتهای اجتماعی کودکان (MESSY، ماتسون و اولندیک، 1988) و پرسشنامۀ حرمت خود (CSEI، کوپراسمیت، 1967) استفاده شد. برنامۀ آموزش مهارتهای اجتماعی در طول ده جلسه 75 دقیقه ای، در گروه آزمایشی اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس (آنکوا) نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود حرمت خود و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان، در گروه آزمایشی مؤثر بود (0/01>P). باتوجه به یافتههای بهدست آمده میتوان از برنامۀ آموزش مهارتهای اجتماعی بهمثابه یک روش مؤثر برای افزایش حرمت خود دانشآموزان ابتدایی استفاده کرد. ازاینرو، توصیه میشود برنامۀ آموزش مهارتهای اجتماعی بهعنوان درس مستقلی در برنامۀ درسی دانشآموزان در نظر گرفته شود.