اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر حرمت‌خود دانش‌آموزان دختر با مشکلات عاطفی و رفتاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران

3 دکترای روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.22124/jbms.2023.23539.1001

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهبود حرمت‌خود و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با مشکلات عاطفی و رفتاری انجام شد. پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه‌های سوم و چهارم دبستان‌های شهر تهران بود. نمونه پژوهش 20  دانش‌آموز بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جای دهی شدند (هر گروه 10 نفر). برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس رفتار کودکان راتر برای والدین و معلمان (RBSPT، راتر، 1976)، فهرست مهارت‌های اجتماعی کودکان (MESSY، ماتسون و اولندیک، 1988) و پرسشنامۀ حرمت خود (CSEI، کوپراسمیت، 1967) استفاده شد. برنامۀ آموزش مهارت‌های اجتماعی در طول 10 جلسه 75 دقیقه‏ای، در گروه آزمایشی اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهبود حرمت خود و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، در گروه آزمایشی مؤثر بود(001/0>P). باتوجه به یافته‌های به‌دست آمده می‌توان از برنامۀ آموزش مهارت‌های اجتماعی به‌مثابه یک روش مؤثر برای افزایش حرمت خود دانش‌آموزان ابتدایی استفاده کرد. ازاین‌رو، توصیه می‌شود برنامۀ آموزش مهارت‌های اجتماعی به‌عنوان درس مستقلی در برنامۀ درسی دانش‌آموزان در نظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Social Skills Training on Self-Esteem of Female Students with Emotional and Behavioral Difficulties

نویسندگان [English]

  • Ahmad Beh-Pajooh 1
  • Malihe Akmali 2
  • Seyyedeh Zahra Seyyed-Noori 3
1 Professor of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
2 MA in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Ph.D in Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study was to examine the effectiveness of social skills training on self-esteem and sociall skills of female students with emotional and behavioral difficulties. The statistical population consisted of all female students of the third and fourth grades in Tehran, Iran. The participants included 20 female students (10 in experimental group and 10 in control group) were selected by avaliable sampling method. Rutter’s Behavior Scale for Parents and Teachers (RBSPT, Rutter, 1976), The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY, Matson & Ollendick, 1988) and The Coopersmith Self-Esteem Inventory (CSEI, Coopersmith, 1967) were utilized in this study. In this study quasi-experimental research design was used. A program of social skills training was conducted for the experimental group in ten sessions (75 minutes each) in a period of one month. The Covariance analysis indicated that social skills training were significantly effective in enhancing self-esteem and social skills in the experimental group. According to the findings, social skills training may be suggested as an effective method for enhancing self esteem of elementary students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Esteem
  • Emotional and Behavioral Difficulties
  • Social Skills