اثربخشی قصه‌درمانی گروهی بر رفتارهای برون‌نمود دانش‌آموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی سراج، تبریز، ایران

10.22124/jbms.2023.24015.1004

چکیده

پژوهش حاضر اثربخشی قصه‌درمانی گروهی‌ بر رفتارهای برون‌نمود دختران با اختلال نافرمانی مقابله‌ای را مورد مطالعه قرار داد. پژوهش نیمه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل  انجام شد. نمونه شامل 32 نفر (در هرگروه 16 نفر) بود که از طریق غربالگری 400 دانش‌آموز دختر پایه‌های اول و دوم دبستان‌های ناحیه یک تبریز، با نمونه‌گیری خوشه‌ای و اجرای پرسشنامه‌ رفتار کودک و نوجوان (CAB، آخنباخ و رسکولار، 2007) انتخاب، و به‌طور تصادفی در گروه‌ها جایگزین شدند. بعد از اجرای پیش‌آزمون، مداخله آزمایشی و پس‌آزمون، داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل گردید. یافته‌ها نشان داد که قصه‌درمانی گروهی موجب کاهش رفتارهای برون‌نمود و مولفه‌های بیش‌فعالی/تکانشگری، قانون‌شکنی و رفتار پرخاشگرانه در بین دانش‌آموزان دختر با نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای شده است(05/0>P). نتیجه‌گیری  می‌شود که قصه‌درمانی جهت درمان رفتارهای برون‌نمود دانش‌آموزان دختر به‌کار گرفته شود و اثربخشی آن در بین دانش‌آموزان پسر و بر سایر اختلالات مطالعه گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Group Story Therapy on the Externalizing Behaviors of Female Students with Oppositional Defiant Disorder

نویسندگان [English]

  • Kobra Namvaran Germi 1
  • Shahla Heydari 2
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty Of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 MS of Educational Psychology, Seraj Higher Education Non-profit Institute, Tabriz, Iran
چکیده [English]

This research studied the effectiveness of group story therapy on the externalizing behaviors of female students with oppositional defiant disorder. The research method was semi-experimental (pre-test-post-test with a control group design). The sample includes 32 people (16 people in each group). They were selected through the screening of 400 female students in first and second grades of primary schools in the first district of Tabriz, by clustered sampling, implementing the Child and Adolescents Behavior Inventory (CABI, Achenbach & Rescorla, 2007). They were randomly assigned to the groups. After the implementation of the pre-test, the experimental intervention, and the post-test, the data were analyzed using multivariate covariance analysis. The findings showed that story therapy reduced the externalizing behaviors and the components of hyperactivity/impulsivity, law-breaking, and aggressive behavior among female students with oppositional defiant disorder(P<0.05). It was concluded that story therapy could be used to treat the externalizing behaviors of female students and its effectiveness could be studied among male students and on other disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Oppositional Defiant Disorder
  • Aggression
  • Externalizing Behaviors
  • Story Therapy