اثر محرومیت از خواب بر عملکرد حافظه در الگوی‌ خواب صبحگاهی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

10.22124/jbms.2023.23980.1003

چکیده

هدف پژوهش  حاضر بررسی اثر محرومیت از خواب بر عملکرد حافظه در الگوی‌ خواب صبحگاهی دانشجویان دختر خوابگاهی شهر کرمانشاه بود. پژوهش نیمه‌آزمایشی،  با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه‌ آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر خوابگاهی در سال تحصیلی ۱۳۹۹ می­باشد. نمونه‌ی پژوهش شامل 25 نفرد دارای تیپ صبجگاهی بود که از  200 نفر از دانشجویان دختر خوابگاهی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس حافظه وکسلر (WMS، وکسلر، 1939) و پرسشنامه صبحگاهی-شامگاهی (MEQ، هورن و استبرگ، 1976) می­باشد. تحلیل کوواریانس نشان داد که در متغیر عملکرد حافظه بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). با توجه به این که افزایش میانگین عملکرد حافظه گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل میانگین نمرات عملکرد حافظه، محرومیت از خواب بر عملکرد حافظه در الگوی خواب صبحگاهی اثر دارد.  این نتایج بیان می‌کند که محرومیت از خواب موجب اختلال در عملکردهای حافظه و ضعف عملکرد حافظه می‌شود، لذا می­توان نتیجه گرفت که محرومیت از خواب منجر به کاهش عملکرد حافظه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Sleep Deprivation on Memory Function in the Morning Sleep Pattern Students

نویسندگان [English]

  • Samayeh Lorestani
  • Leila Alizadeh
  • Saba Abbasi
MA of psychology. Department of Psychology. Faculty of Social Sciences; Razi University; Kermanshah; Iran
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of investigating the effect of sleep deprivation on memory function in the morning sleep type of girls students in the dormitory of Kermanshah City. The current research is a semi-experimental type with a pre-test-post-test design and a control group. The current research population includes all female students of the dormitory in the academic year of 2019. The initial research sample consisted of 200 female dormitory students who were selected through available sampling. The research tools include the Wechsler Memory Scale (WMS;Wechsler; 1939) and the Morning-Evening Questionnaire (MEQ; Horn; & Östberg, 1976).  The covariance analysis of the data showed that there is a significant difference in the memory performance variable between the experimental and control groups (P<0.01). Considering that the average of the experimental group compared to the control group had an effect on the dependent variable; sleep deprivation has an effect on memory functions in the morning sleep type. The results showed that sleep deprivation causes impairment in memory functions and weak memory function; so it can be concluded that sleep deprivation has led to a decrease in memory function.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Memory Function
  • Morning Sleep Pattern
  • Sleep Deprivation
  • Students