گروه روانشناسی دانشگاه گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف تعیین تاثیر برنامه آموزش بازی­های مشارکتی بر رفتارهای کلیشه­ای کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان پسر در محدوده سنی 8 تا 12 ساله با اختلال طیف اتیسم مراکز درمانی، توانبخشی و آموزشی شهر تهران در سال 1397 بود. از این میان 20 کودک پسر با اختلال طیف اتیسم با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (10نفر) و کنترل (10 نفر) به شیوه تصادفی جای دهی شدند. برای ارزیابی رفتار­های کلیشه­ای از مقیاس تجدید نظر شده رفتار تکراری (RBS-R، بودفیش و همکاران، 2000)  استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقه­ای در طول 2ماه برنامه آموزش بازی­های مشارکتی را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین برنامه آموزشی را دریافت نکردند. در پایان مجددا هردوگروه آزمایش و کنترل مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه آموزش بازی­های مشارکتی موجب کاهش رفتارهای کلیشه ای کودکان با اختلال طیف اتیسم شد. بنابراین به متخصصان و بازی ­درمانگران پیشنهاد می­شود بازی­های مشارکتی را در برنامه توانبخشی و آموزشی کودکان با اختلال طیف اتیسم به کار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of the Participatory Games Training on Stereotyped Behaviors of Children with Autism Spectrum Disorder

نویسندگان [English]

  • Roohallah Fathabadi 1
  • Parviz Sharifi Daramadi 2
  • Saeed Rezaei 3

1 Ph.D. in Psychology and Education of Exceptional Children, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of determining the effect of a participatory games training program on stereotyped behaviors of children with autism spectrum disorder. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research included all male children in the age range of 8 to 12 years with autism spectrum disorder in the treatment, rehabilitation, and educational centers of Tehran in 2017. Among these, 20 boys with autism spectrum disorder were selected using an available sampling method and randomly assigned to two experimental (10 people) and control (10 people) groups. The Repetitive Behavior Scale-Revised (RBS-R, Bodfish et al, 2000) was used to evaluate stereotyped behaviors. The experimental group received the Participatory games training program in 10 sessions of 45 minutes over 2 months, while the control group did not receive such training. At the end, both experimental and control groups were evaluated again. The data were analyzed using covariance analysis. The results showed that the participatory games training program has reduced the stereotyped behaviors of children with autism spectrum disorder. Therefore, experts and play therapists are advised to use participatory games in the rehabilitation and educational program of children with autism spectrum disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autism Spectrum Disorder
  • Participatory Games
  • Stereotypical Behaviours