گروه روانشناسی دانشگاه گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی احرار، رشت، ایران.

10.22124/jbms.2025.31851.1048

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش دو نیمکره مغز بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی بود که با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص (بنا به تشخیص روانپزشک و بررسی پرونده روانشناختی) در غرب مازندران بودند که به مراکز توانبخشی شهرستان های رامسر و تنکابن مراجعه کردند و از این تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در گروه آزمایش آموزش دو نیمکره مغز (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از آزمون برج لندن (شالیس، ۱۹۸۲) استفاده گردید. کودکان در گروه‌ آزمایش آموزش دو نیمکره مغز 16 جلسه‌ 90 دقیقه ای (هفته ای یک‌بار) تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. قبل و بعد از جلسات درمان، آزمون برج لندن، توسط دانش آموزان پاسخ داده شد. داده‌های بدست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش دو نیمکره مغز در بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص در مقایسه با گروه کنترل موثر است (05/0>p). بنابراین می توان نتیجه گرفت از آموزش دو نیمکره مغز در بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص می‌توان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Brain Hemispheric Training on Executive Functions of Students with Specific Learning Disorder

نویسندگان [English]

  • maryam rostami 1
  • ghazal sadat pournesaei 2
  • milad sabze arai langaroudi 1

1 ramsar

2 ahrar

چکیده [English]

The present study aimed to

کلیدواژه‌ها [English]

  • Specific Learning Disorder
  • Play Therapy
  • Executive Functions
  • Brain Hemispheres