نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 آموزش پرورش استان گیلان مدرس دانشگاه راهبردشمال
2 سازمان آموزش و پروش
3 موسسه آموزش عالی راهبرد شمال
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های همدلی بر کاهش خشم و بهبود روابط با همسالان در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول دارای سابقه پرخاشگری انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر آستانه اشرفیه در مدارس دولتی و در سال تحصیلی 1403-1404 بود. حجم نمونه 20 نفر(10نفر ازمایش و 10 نفرکنترل) که با توجه به ملاک های ورود به پژوهشبه صورت هدفمند انتخاب و با استفاده از پرسشنامه های پرخاشگری باس و پری(1992) و روابط بین همسالان هادسون(1997) در طی دو مرحله(پیش آزمون و پس آزمون) مورد بررسی قرار گرفتند. برای گروه آزمایش 10 جلسه آموزش مهارت های همدلی اجرا و گروه کنترل در انتظار آموزش قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شیوه های آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار و فراوانی و درصد) و جهت بررسی فرضیه های پژوهش از تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار آماری spss ویرایش 26 استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های همدلی بر کاهش ابعاد پرخاشگری(فیزیکی، کلامی، خشم خصومت) و نمره کل آن و نیز بر بهبود کیفیت روابط با هم سالان موثر است. در نتیجه می توان بیان کرد برخورداری از مهارت همدلی می تواند علاوه بر افزایش کیفیت دوستی زمینه مدیریت خشم و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در دوران نوجوانی را افزایش دهد.
کلید واژه ها: آموزش مهارت های همدلی، پرخاشگری، روابط با هم سالان، دانش آموزان دختر
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of empathy skills training on reducing anger and improving peer relationships in female junior high school students with a history of aggression
نویسندگان [English]
- Elmera poorheshmati 2
- fatemeh pooragha 3
1
2 Guilan Province Department
3 Department of Psychology, Rahbordshomal
چکیده [English]
Empathy skills, aggression, peer relationships,
کلیدواژهها [English]
- Empathy skills training
- aggression
- peer relationships
- female students