گروه روانشناسی دانشگاه گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

2 استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

10.22124/jbms.2025.31222.1046

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر سبک‌های یادگیری دانشجویان دختر با تجربه شکست عاطفی انجام شد. این پژوهش نیمه‌آزمایشی بود که به صورت طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دختر مشغول به تحصیل دارای تجربه شکست عاطفی دانشگاه گیلان درسال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشجو بود که به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل مقیاس ضربه عشق (LTI، راس، 1999) و پرسشنامه سبک‌های تفکر (TSI، استرنبرگ و واگنر، 1992) بود. گروه آزمایش 8 جلسه درمان فراشناختی (ولز، 2013) دریافت کرد درحالی‌که گروه کنترل در لیست انتظار بود. در نهایت داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیری توسط نرم‌افزار SPSS24 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های درمان فراشناختی و کنترل از لحاظ سبک‌های یادگیری در مرحله پس‌آزمون با تعدیل نمرات پیش‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>p). بنابراین درمان فراشناختی در موضع درمانی برای شکست عاطفی، با بهره‌گیری از تکنیک‌های چالش کلامی مانند چالش با فراشناخت‌های غیرقابل کنترل و شناسایی سطوح فعالیت و مقابله و طراحی آزمایش‌هایی در کاهش سبک‌های یادگیری کارآمد بود؛ بنابراین این روش مداخله می-تواند در کنار سایر روش‌های مداخله‌ای برای ارتقاء متغیرهای مذکور مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Metacognitive Therapy on Learning Styles among Female Students with Romantic Breakup

نویسندگان [English]

  • Mona Sharifnia 1
  • Seyed Mousa Kafi Masouleh 2

1 M.A. in General Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran

2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran

چکیده [English]

The present study aimed to

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metacognitive Therapy
  • Learning Styles
  • Romantic Breakup
  • Students