نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر سبکهای یادگیری دانشجویان دختر با تجربه شکست عاطفی انجام شد. این پژوهش نیمهآزمایشی بود که به صورت طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دختر مشغول به تحصیل دارای تجربه شکست عاطفی دانشگاه گیلان درسال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشجو بود که به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مقیاس ضربه عشق (LTI، راس، 1999) و پرسشنامه سبکهای تفکر (TSI، استرنبرگ و واگنر، 1992) بود. گروه آزمایش 8 جلسه درمان فراشناختی (ولز، 2013) دریافت کرد درحالیکه گروه کنترل در لیست انتظار بود. در نهایت دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیری توسط نرمافزار SPSS24 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین گروههای درمان فراشناختی و کنترل از لحاظ سبکهای یادگیری در مرحله پسآزمون با تعدیل نمرات پیشآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>p). بنابراین درمان فراشناختی در موضع درمانی برای شکست عاطفی، با بهرهگیری از تکنیکهای چالش کلامی مانند چالش با فراشناختهای غیرقابل کنترل و شناسایی سطوح فعالیت و مقابله و طراحی آزمایشهایی در کاهش سبکهای یادگیری کارآمد بود؛ بنابراین این روش مداخله می-تواند در کنار سایر روشهای مداخلهای برای ارتقاء متغیرهای مذکور مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Metacognitive Therapy on Learning Styles among Female Students with Romantic Breakup
نویسندگان [English]
- Mona Sharifnia 1
- Seyed Mousa Kafi Masouleh 2
1 M.A. in General Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]
The present study aimed to
کلیدواژهها [English]
- Metacognitive Therapy
- Learning Styles
- Romantic Breakup
- Students