نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسیارشد روانشناسی شخصیت. گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، مؤسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران
2 استادیار گروه روانشناسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. مؤسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران
چکیده
هدف پژوهش بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کودکان با اختلال هماهنگی رشدی مراجعهکننده به مدارس کودکان با نیازهای ویژه و مراکز توانبخشی شهرهای رامسر و تنکابن در سال ۱۴۰۳ بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس معیارهای ورود، تعداد 30 نفر از آنها انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵نفر) و گروه کنترل (۱۵نفر) قرار گرفتند. ابتدا در مرحله پیشآزمون، چک لیست رفتار کودک (CBCL، آخنباخ و رسکورلا، 2001) برای تمامی شرکتکنندگان اجرا شد. سپس جلسات موسیقی درمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک طی پنج جلسه یک ساعته در گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها از طریق روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که موسیقی درمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی موثر بوده است (۰۵/0>p). از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که روش موسیقی درمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی به عنوان روش موثر در مدارس کودکان با نیازهای ویژه و مراکز توانبخشی، قابل استفاده خواهد بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Music Therapy Based on Rhythmic Activities on Improving Behavioral Problems of Children with Developmental Coordination Disorder
نویسندگان [English]
- Zahra Moosa Soroosh 1
- Ghazal Sadat Pournasai 2
- Milad SabzehAra Langaroudi 2
1 M.A of personality psychology of psychology, Department. Faculty of Psychology and Educational Sciences. Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Iran
2 Assistant Professor of the Psychology Department. Faculty of Psychology and Educational Sciences. Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of music therapy based on rhythmic activities on improving behavioral problems of children with developmental coordination disorder. The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study included children with developmental coordination disorder, referring to schools for children with special needs and rehabilitation centers in the cities of Ramsar and Tonekabon in 2024. Using a purposive sampling method and based on the inclusion criteria, 30 people were selected and randomly assigned to experimental groups (15 people) and a control group (15 people). First, in the pre-test stage, the Child Behavior Checklist (CBCL, Achenbach and Rescorla, 2001) questionnaire was administered to all participants. Then, music therapy sessions based on rhythmic activities were conducted on the experimental group for five one-hour sessions, and the control group did not receive training. Data were analyzed using analysis of covariance. The findings showed that music therapy based on rhythmic activities was effective in improving behavioral problems in children with developmental coordination disorder (p<0.05). From the findings, it can be concluded that music therapy based on rhythmic activities can be used as an effective method in schools for children with special needs and rehabilitation centers to improve behavioral problems in children with developmental coordination disorder.
کلیدواژهها [English]
- Developmental Coordination Disorder
- Behavioral Problems
- Music Therapy
- Rhythmic Activities