گروه روانشناسی دانشگاه گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران

2 گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران ‏

چکیده

همه گیری کرونا و در پی آن ارائه آموزش های مجازی، مشکلات زیادی را در زمینه انگیزش و خودکارامدی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ دانش ­آموزان به خصوص برای دانش ­آموزان کنکوری فراهم آورد. مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش مثبت‌ اندیشی بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوازدهم در دوران شیوع کووید ۱۹ صورت گرفت. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺷﺒﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﺶآزﻣﻮن-ﭘﺲآزﻣﻮن و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش ­آموزان پایه دوازدهم شهر خوی (شامل 846 دانش ­آموز) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه 80 نفر بود که برای هر گروه 40 نفر به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده ­ها از مقیاس اﻧﮕﯿﺰش ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ (AMQ، هارتر، 1980) و پرسشنامه ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ (ASEQ، ﺟﯿﻨﮑﺰ و مورگان، 1999) استفاده شد. آموزش مثبت اندیشی به صورت گروهی در 8 جلسه فقط برای گروه آزمایش اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) با اندازه ­گیری مکرر صورت گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مثبت­ اندیشی بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوازدهم  به صورت معناداری اثر دارد (0/05>P). بنابراین می­ توان از آموزش مثبت ­اندیشی برای بهبود انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Positive Thinking Training on Academic Motivation and Academic Self-Efficacy of Khoy City 12th Grade Students During the COVID 19 Pandemic

چکیده [English]

The corona epidemic and the subsequent provision of virtual teaching created many problems in the field of motivation and self-efficacy of students، especially for entrance exam students. The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of positive thinking training on the academic motivation and academic self-efficacy of 12th-grade high school students during the outbreak of Covid-19. The present research was a quasi-experiment of the pretest-posttest and follow-up with a control group. The statistical population of this research was all 12th-grade students of Khoy city (including 846 students) in the 2021-2022 academic year. The sample size was 80 people، so 40 people were selected for each group by available sampling method. Academic Motivation Scale (AMQ, Harter, 1980) and Academic Self-Efficacy Questionnaire (ASEQ, Jinks and Morgan, 1999) questionnaires were used to collect data. Positive thinking training was implemented in a group in 8 sessions only for the experimental group. Data analysis was done by MANCOVA with repeated measures، using. The results showed that positive thinking training had a significant effect on the academic motivation and academic self-efficacy of twelfth-grade students (P<0.05). Therefore, positive thinking training can be used to improve students' academic motivation and self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Motivation
  • Academic Self-Efficacy
  • Positive Thinking Training