گروه روانشناسی دانشگاه گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

2 دانشیار روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

چکیده

مادران کودک با اختلال یادگیری خاص، به دلیل درگیری بیشتر با کودک، متحمل فشارهای روانی بیشتری نسبت به پدران هستند و با مشکلات عاطفی متعددی مواجه می‌شوند که شیوه والدگری آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل نیاز به مداخله‌های روانشناختی مناسب دارند. پژوهش حاضر با هدف تأثیر برنامه‌ والدگری مثبت منطقی بر رابطه والد-کودک مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان پایه‌های سوم تا ششم ابتدایی مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توان بخشی اختلالات یادگیری ویژه شهرستان رشت بود که در مجموع 30 نفر با توجه به ملاک‌های ورود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15=n) و آزمایش (15=n) قرار گرفتند. مداخله در 10 جلسه نود دقیقه‌ای برای گروه آزمایش انجام شد، اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از مقیاس رابطه کودک-والد پیانتا (CPRS، 2011) جمع‌آوری و با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری (آنکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامه والدگری مثبت منطقی بر رابطه والد-کودک مادران تحت مداخله تأثیر معنی‌داری داشت (P<0/05). بنابراین برنامه والدگری مثبت منطقی می‌تواند از طریق کاهش تعارض ها و افزایش صمیمیت، ارتباط مؤثر میان والدین و کودکان را بهبود ‌ببخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Rational Positive Parenting Program on Parent-Child Relationship of Mothers with Children Special Learning Disorder

نویسندگان [English]

  • Maedeh Mansourpour Dahka 1
  • Mahnaz Khosrojavid 2

1 MA Student of Psychology and education of exceptional children, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran

2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanity, University of Guilan, Rasht, Iran.

چکیده [English]

Mothers of children with specific learning disabilities, due to greater involvement with their children, suffer more psychological stress than fathers and face numerous emotional problems that affect their parenting style and require appropriate interventions. The present study was conducted to determine the effect of rational positive parenting programs on the parent-child relationship of mothers with children with specific learning disabilities. This is a semi-experimental pre-test/post-test control group design. The study population includes all mothers of third to sixth-grade students who were referred to educational and rehabilitation centers for special learning disabilities in Rasht city from 1400 to 1401. A total of 30 subjects were selected through purposeful sampling and randomly divided into the control group (n=15) and the experimental group (n=15). Ten 90-minute sessions of intervention were conducted with the experimental group. The control group received no intervention. The data were collected using Pianta's Child- Parent Relationship Scale (CPRS, 2011) and analyzed by single-variable covariance analysis in SPSS-26. The analysis results showed that the logical positive parenting program had a significant effect on the parent-child relationship of the mothers under the intervention (P<0.001). Therefore, a logical positive parenting program can improve effective communication between parents and children by reducing conflicts and increasing intimacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • logical positive parenting program
  • mothers
  • parent-child relationship
  • special learning disorder