گروه روانشناسی دانشگاه گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.22124/jbms.2025.30681.1043

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش رفتار مهربانی بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و نشانه‌های افسردگی سوءمصرف کننده‌های مواد بود. روش پژوهش با طرح نیمه آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعهٔ آماری پژوهش، افراد سوءمصرف کننده مواد در مرکز سپهر شهر اصفهان در 1398 بود. نمونه پژوهش 26 نفر سوءمصرف کننده مواد، بودند که به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. برنامه آموزشی رفتار مهربانی در طی 8 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد و افراد گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه افسردگی بک(BDI, 1996) و مقیاس مهارت‌های ارتباطی ماتسون (MRKS, 1986) استفاده شد. نتایج تحلیل کورایانس نشان داد که در گروه آموزش رفتار مهربانی نسبت به گروه کنترل نمرات مهارت‌های ارتباطی افزایش و نشانه‌های افسردگی کاهش یافت(P<0.01). بنابراین، برنامهٔ آموزش رفتار مهربانی می‌تواند به‌عنوان یک برنامه پیشگیری از اعتیاد و مکمل درمان سوءمصرف در کنار سایر برنامه‌های آموزشی مورداستفاده فعالان در این حوزه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Kindness Behavior Training on Depression and Communication Skills in Substance Abusers

نویسنده [English]

  • Marzieh derakhshan

M.A in Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran

چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the effect of kindness behavior training on reducing depression and improving communication skills of depressed addicts. The research method was semi-experimental and pre-test-posttest design with control group. The statistical population included depressed substance abusers in Sepehr institute in Isfahan in the summer of 1397. The research sample consisted of 26 people who had low scores in communication skills, who were randomly assigned to control and experimental groups. The kindness Behavior Training Program was conducted for 8 sessions for the experimental group and the control group did not receive any intervention. The instruments used included Beck Depression Scale (1996), Matson Communication Skills Scale (1983). They were pre-test and post-test. Analysis of variance and covariance were used to analyze the data. The results showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in the post-test regarding the scores of depression, communication skills. The mean of experimental group in each of these variables was significantly less than control group (p <0.001). The kindness Behavior Training program can be used as an addiction prevention and supplementary treatment program along with other training programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • kindness Behavior
  • Substance Abuse
  • Depression
  • Communication Skills