گروه روانشناسی دانشگاه گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی.

2 کاشان. دانشگاه کاشان

10.22124/jbms.2025.29347.1037

چکیده

اختلال اتیسم یک اختلال تحولی- عصبی است که از ویژگی‌های اصلی آن عدم تکلم،ارتباط‌گیری و کاهش تعاملات اجتماعی است. در این راستا هدف پژوهش حاضر بهبود نشانه‌های کلامی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با استفاده از حیوان درمانی و بررسی اثربخشی این روش درمانی بر بهبود کلام کودکان اتیسم در شهر تهران بود. مداخله حاضر به صورت مورد منفرد تنظیم شد. شرکت کننده در پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی از میان کودکان با اختلال طیف اتیسم انتخاب گردید. شرکت کننده طی 5 جلسه و با استفاده از پرسشنامه تشخیص اتیسم گارس(2) که توسط گیلیام(1995) تهیه شد مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس مداخله با استفاده از حیوان (خرگوش) در 15 جلسه به صورت انفرادی صورت گرفت و مجددا در 5 جلسه پیگیری انجام شد. نتایج نشان داد که طی تحلیل دیداری، نمودار داده‌ها براساس شاخص‌های آمار توصیفی و تحلیل دیداری، مداخله‌ی مورد نظر بر بهبود کلام کودک با اختلال اتیسم اثربخش بود. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد حیوان درمانی برای کودکان با اختلال طیف اتیسم منجر به بهبود نشانه‌های کلامی آن‌ها می‌شود. از این رو می‌توان از حیوان درمانی به عنوان یک روش درمانی در بهبود کلام کودکان مبتلا به اتیسم استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness Of Animal-Assisted Therapy On Improving Verbal Symptoms In Children With Autism Spectrum Disorder

نویسندگان [English]

  • Ladan Javidan 1
  • Seyed Hossein Siadatian 2

1 Master of Clinical Psychology, Tehran, Iran

2 University of Isfahan, Visiting Lecturer, Department of Psychology, University of Kashan, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Autism is a neurodevelopmental change whose main characteristics are lack of speech, reduction and reduction of social activities. In this regard, the present study aimed to improve the verbal symptoms of children with autism using animal assisted therapy and to partially examine this therapeutic method for improving the speech of children with autism in Tehran. The present intervention was set up as an individual case. The participant in the study was selected using a random sampling method from among children with autism disorders. The participant was assessed during 5 sessions using the Grass Autism Diagnosis Letter (2) by Gilliam (1995). Then, the intervention using an animal (rabbit) was carried out individually in 15 sessions and was followed up again in 5 sessions. The results showed that through visual analysis, graphs, descriptive statistical data indicators and visual analysis, the desired model was effective in improving the speech of children with autism disorders. The results of the present study show that animal assisted therapy for children with autism improves their verbal symptoms. Therefore, animal assisted therapy can be used as a therapeutic method to improve the speech of children with autism..

کلیدواژه‌ها [English]

  • animal assisted therapy
  • Autism Spectrum Disorder
  • speech symptoms