گروه روانشناسی دانشگاه گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسى و آموزش کودکان استثنایى، دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسى و آموزش کودکان استثنایى، دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار، گروه روانشناسى و آموزش کودکان استثنایى، دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22124/jbms.2024.25343.1017

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تأثیر والدگری مثبت بر سبک فرزندپروری و تنظیم شناختی هیجان ماداران کودکان با ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری مقطع ابتدایی شهر رشت و مادران آن‌ها در سال تحصیلی 99- 1398 بود که از این میان 29 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو ، تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری ارجمندنیا استفاده شد. برنامه والدگری مثبت در 8 جلسه یک ماهه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس استفاده شد که نشان داد که والدگری مثبت بر شیوه فرزندپروری و تظیم شناختی هیجان مادران کودکان با ناتوانی یادگیری مؤثر بود (01/0>P). یافته‌های پژوهش حاکی از آن که برنامه والدگری مثبت از طریق برقراری ارتباط موثر میان والدین و کودکان، باعث بهبود سبک‌های تربیتی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری و تنظیم شناختی هیجان آن‌ها می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effect of Positive Parenting in Parenting Style and Cognitive Regulation of Emotion of Mothers of Children with Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • Ali Amoozadeh Lichahi 1
  • Ali Akbar Arjmandnia 2
  • Sogand Ghasemzadeh 3

1 M.A in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to evaluate the effect of a positive parenting program on parenting style and cognitive regulation of emotion of mothers having a child with learning disabilities. The present study was a quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. The statistical population consisted of all students with learning disabilities in Rasht city in the academic year 2020-2021, among them 30 students were selected by convenient sampling method and randomly divided into the experimental and control groups. Data were collected using the Colorado Learning Disabilities Questionnaire (CLDQ; Hajloo & Rezaie Sharif 2012), Learning Disabilities Questionnaire, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire(CERQ; Besharat 2016) and Arjmandnia Parenting Questionnaire (Arjmandnia, Safaee & Maleki 2017). The positive parenting program was administered to the experimental group during 8 sessions for 1 month. Statistical analysis of covariance was used for data analysis.The results of covariance analysis showed that positive parenting program improved  the self-efficacy of mothers having a child with learning disabilities and emotional expressing of their children in the experimental group (P <0.001).Based on the results of the present study, it can be concluded that positive parenting program improves educational styles of mothers of children with learning disabilities and cognitive regulation of their emotions through effective communication between parents and children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learning disability
  • parenting style
  • cognitive emotion regulation
  • positive parenting