گروه روانشناسی دانشگاه گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسى و آموزش کودکان استثنایى، دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسى و آموزش کودکان استثنایى، دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار، گروه روانشناسى و آموزش کودکان استثنایى، دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22124/jbms.2024.25341.1016

چکیده

کودکان با ناتوانی یادگیری اغلب مشکلاتی در ابراز هیجان دارند و نظام خانواده را تحت تاثیر قرار می دهند و تغییرات مهمی در عملکرد والدین به وجود می آورند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی برنامه والدگری مثبت بر خودکارآمدی ماداران کودکان با ناتوانی یادگیری و ابراز هیجان در این کودکان بود. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری مقطع ابتدایی شهر رشت و مادران آنها در سال تحصیلی 99- 1398 بود که از این میان 290 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و بر حسب شرایط ورود به پژوهش به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(14=N) و گواه (15=N) جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (2011)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر(١٩٧٢)، تنظیم هیجان کودکان و نوجوانان گراس و جان(2003) و نسخه چهارم مقیاس هوشی وکسلرکودکان (2003) استفاده شد. برنامه والدگری مثبت در طول8 جلسه به مدت یک ماه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که والدگری مثبت بر خودکارآمدی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری مؤثر بود. همچنین یافته های تحلیل کواریانس نشان داد که والدگری مثبت بر ابراز هیجان کودکان با ناتوانی یادگیری در گروه آزمایش به‌طور معنی‌دار مؤثر بود(01/0>P). بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که برنامه والدگری مثبت از طریق برقراری ارتباط موثر میان والدین و کودکان، باعث بهبود عملکرد مادران و کودکان با ناتوانی یادگیری می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Positive Parenting on the Emotional Expression of Children with Learning Disabilities and the Self-efficacy of Mothers of These Children

نویسندگان [English]

  • Ali Amoozadeh Lichahi 1
  • Ali Akbar Arjmandnia 2
  • Sogand Ghasemzadeh 3

1 M.A in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Children with learning disabilities often have difficulty emotional expressing, and affecting the family system and causing significant changes in parental performance. Therefore, the purpose of this study was to the effect of positive parenting on the emotional expression of children. The present study was a quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. The statistical population consisted of all students with learning disabilities in Rasht city in the academic year 2020-2021, among them 30 students were selected by convenient sampling method and randomly divided into the experimental N=14) and control(N=15) groups. Data were collected using the Colorado Learning Disabilities Questionnaire (2011), General Self-Efficacy Questionnaire (Scherer,1972), Emotional Regulation Questionnaire (Gross and John, 2003) and the fourth version of the Wechsler Children's IQ Scale (2003). The positive parenting program was administered to the experimental group during 8 sessions for 1 month. Statistical analysis of covariance was used for data analysis. The results of covariance analysis showed that positive parenting program improved the self-efficacy of mothers having a child with learning disabilities and emotional expressing of their children in the experimental group (P <0.01). Based on the results of the present study, it can be concluded that positive parenting program improves the performance of mothers and children with learning disabilities by establishing effective communication between parents and children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning disability
  • self-efficacy
  • emotional expressiveness
  • positive parenting program