نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 استادیار گروه صنایعدستی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
3 کارشناس ارشد صنایعدستی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
4 دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش صنایعدستی بر بهبود حرمت خود نوجوانان کمتوان ذهنی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. نمونهای شامل 30 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی آموزش پذیر 18 تا 23 ساله شهرستانهای بهارستان و اسلامشهر، بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه ده نفری شامل 2 گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایدهی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه حرمت خود (CSEI، کوپر اسمیت،1967) بود. آزمون آماری آنکوا نشان داد که آموزش صنایعدستی بر بهبود حرمت خود نوجوانان کمتوان ذهنی آموزش پذیر در دو گروه آزمایشی بهطور معناداری مؤثر بوده (05/0>P) و از طرف دیگر با توجه به میانگینهای محاسبهشده، مشخص شد آموزش ساخت سفال و ساخت زیورآلات به یکمیزان بر بهبود حرمت خود دانشآموزان کمتوان ذهنی تأثیر داشت. ضریب اتای محاسبهشده نشان میدهد که آموزش ساخت زیورآلات و سفالگری، 63 درصد از واریانس مربوط به بهبود حرمت خود دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر در گروه آزمایشی را تبیین میکند. به عبارت دیگر، 63 درصد از این بهبود حرمت خود دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر ناشی از آموزش ساخت زیورآلات و سفالگری بوده است. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت آموزش ساخت سفال و زیورآلات شیوهای مؤثر برای بهبود حرمت خود نوجوانان کمتوان ذهنی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Handicraft Training on Self-Esteem of Mentally Retarded Adolescents
نویسندگان [English]
- Ahmad Beh-Pajooh 1
- Mahin Sohrabi 2
- Zahra Karami 3
- Seyyede Zahra Seyyed Noori 4
1 Professor of Psychology, Faculty Of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Department of Handcrafting, Faculty of Arts, University of Al-Zahra, Tehran, Iran.
3 MA in Handcrafting, Faculty of Arts, University of Al-Zahra, Tehran, Iran.
4 Ph.D. of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]
The aim of this research was to investigate the effect of handicraft training on enhancing of self-esteem of mentally retarded adolescents. The study was a quasi-experimental research with two heterogeneous group designs with pretest and a posttest. At first, thirty educable mentally retarded adolescent girl students between the ages of 18 to 23 from Baharestan and Eslamshahr city were selected as the sample by means of convenience sampling and then categorized into three groups of 10 subjects including two experimental groups and one control group. Self-Esteem Inventory (CSEI, Coopersmith, 1967) was used as the research tool. ANCOVA statistical test suggested training handicrafts to educable mentally retarded students have significantly affected their self-esteem in both experimental groups (P<0/05). On the other hand, regarding the calculated mean, it was concluded that both teaching pottery and teaching jewelry making have similarly boosted mentally retarded students’ self-esteem. According to the results of the research, it can be said that teaching how to make pottery and ornaments is a completely effective way to improve the self-esteem of mentally retarded teenagers.
کلیدواژهها [English]
- Teaching Making Jewelry and Pottery
- Self-Esteem
- Mentally Retarded