نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استادیار گروه صنایعدستی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد صنایعدستی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
4 دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش صنایعدستی بر بهبود عزتنفس نوجوانان کمتوان ذهنی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. نمونهای مرکب از 30 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی آموزش پذیر 18 تا 23 ساله شهرستانهای بهارستان و اسلامشهر، بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه ده نفری شامل 2 گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایابی شدند. ابزار پژوهش آزمون عزتنفس کوپر اسمیت (1967) بود. آزمون آماری آنکوا نشان داد که آموزش صنایعدستی بر بهبود عزتنفس نوجوانان کمتوان ذهنی آموزش پذیر در دو گروه آزمایشی بهطور معناداری مؤثر بوده (05/0P<) و از طرف دیگر با توجه به میانگینهای محاسبهشده، مشخص شد آموزش ساخت سفال و ساخت زیورآلات به یکمیزان بر بهبود عزتنفس دانشآموزان کمتوان ذهنی تأثیر داشتهاند. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت آموزش ساخت سفال و زیورآلات شیوهای کاملاً موثر برای بهبود عزتنفس نوجوانان کم توان ذهنی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Handicraft Training on Enhancing of Self-Esteem of Mentally Retarded Adolescents
چکیده [English]
The aim of this research is to investigate the effect of handicraft training on enhancing of self-esteem of mentally retarded adolescents. The study was a quasi-experimental research with two hetero-generous group designs with pretest and posttest. At the first 30 educable mentally retarded adolescent girl students between the ages of 18 to 23 from Baharestan and Eslamshahr city were selected as the sample by means of convenience sampling and then categorized in 3 groups of 10 subjects including two experimental groups and one control group. Cooper smith’s self-esteem inventory test (1967) was used as the research tool. ANCOVA statistical test suggest training educable mentally retarded students to create handicrafts have significantly affected their self-esteem in both experimental groups (P<0/05). On the other hand, regarding the calculated mean, it was concluded that both teaching pottery and Teaching jewelry making have similarly boosted mentally retarded students’ self-esteem. According to the results of the research, it can be said that teaching how to make pottery and ornaments is a completely effective way to improve the self-esteem of mentally retarded teenagers.
کلیدواژهها [English]
- Art therapy
- mentally retarded adolescents
- teaching making jewelry
- teaching making pottery