اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر عزت‌نفس و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با مشکلات عاطفی و رفتاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد روان‌شناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دکترای روان‌شناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

10.22124/jbms.2023.23539.1001

چکیده

مقدمه: از زمانی که مهارت‌های اجتماعی به عنوان عاملی مهم در سازش‌یافتگی اجتماعی معرفی شد، آگاهی فزاینده‌ای نسبت به اهمیت این حوزۀ علمی در پژوهش‌های بالینی و کاربردی ملاحظه می‌شود. هدف:  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهبود عزت‌نفس و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با مشکلات عاطفی و رفتاری انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه‌های سوم و چهارم شهر تهران بود که از این تعداد 20 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایابی شدند (هر گروه 10 نفر). برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رفتاری راتر (فرم والدین و فرم معلم)، فهرست بررسی ارزیابی مهارت‌های اجتماعی (متسون و همکاران، 1983) و پرسشنامۀ عزت‌نفس کوپراسمیت (1967) استفاده شد. برنامۀ آموزش مهارت‌های اجتماعی در طول 10 جلسه 75 دقیقه ‏ای، در گروه آزمایشی اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهبود عزت‌نفس و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، در گروه آزمایشی مؤثر بوده است (0/01>P). نتیجه گیری: با توجه به تفاوت معنادار بین گروه‌های آزمایشی و گواه، می‌توان از برنامۀ آموزش مهارت‌های اجتماعی به‌مثابه یک روش مؤثر برای افزایش عزت‌نفس دانش‌آموزان ابتدایی استفاده کرد. ازاین‌رو، توصیه می‌شود برنامۀ آموزش مهارت‌های اجتماعی به عنوان درس مستقلی در برنامۀ درسی دانش‌آموزان در نظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 اردیبهشت 1402
  • تاریخ دریافت: 11 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 28 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 28 اردیبهشت 1402