اثربخشی هنردرمانی بر تنظیم هیجان، همدلی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای اضطراب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان

10.22124/jbms.2023.6561

چکیده

مقدمه: اضطراب از مشکلات رایج سلامت روانی است که در بین دانش‌آموزان رایج بوده و از پرهزینه‌ترین بیماری های روانی است که تقریباً ۳۱ درصد کل هزینه‌های درمانی را شامل می‌شود. اضطراب شروع بالایی در کودکان و نوجوانان دارد که منجر به اختلال در عملکرد شناختی، هیجانی، اجتماعی و تحصیلی آنها می‌شود. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنردرمانی بر تنظیم هیجان، همدلی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای اضطراب انجام شد. روش: این پژوهش از نظر روش‌شناسی، یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری مطالعه حاضر، شامل تمامی دانش آموزان پسر 9 ساله ناحیه 2 شهر رشت در سال 1399 بود که 14 نفر از کودکان جامعه مذکور از طریق نمونه‌گیری دردسترس، به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه 7 نفره آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمع آوری داده‌ها، از پرسشنامه اضطراب اسپنس (2001) برای سنجش کارکردهای اجرایی از پرسشنامه نقائص کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی فرم فارسی (1397) و پرسشنامه همدلی کودکان (1391) و نسخه‌ی کودکان پرسشنامه‌ی نظم جویی شناختی هیجان (1391) استفاده شد. در این پژوهش، پروتکل اجرایی که مداخله هنردرمانی مبتنی بر نقاشی درمانی بود به مدت 10 جلسه به صورت مجازی برای کودکان اضطرابی گروه آزمایش اجرا شده است. درحالی‌که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. برای تحلیل داده‌های پژوهش از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری استفاده شد. یافته ها: تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد که هنردرمانی مبتنی بر نقاشی درمانی تاثیر معناداری بر مولفه‌های مورد ارزیابی نداشت (05/0<P)، اما باعث تغییر میانگین شد. نتیجه گیری: بنا به یافته‌های به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که از هنردرمانی مبتنی بر نقاشی درمانی می‌توان به عنوان درمان جانبی یا تکمیلی برای کاهش اضطراب و افزایش بهداشت روان دانش آموزان استفاده کرد. به علاوه، نیاز است پژوهش‌های بیشتری در این رابطه صورت بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 اردیبهشت 1402
  • تاریخ دریافت: 27 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 27 اردیبهشت 1402