اثربخشی قصه‌درمانی گروهی بر رفتارهای برون‌نمود دانش‌آموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

10.22124/jbms.2023.24015.1004

چکیده

مقدمه: درمان رفتارهای برون‌نمود، به‌عنوان نشانه‌هایی از اختلال نافرمانی مقابله‌ای، اهمیت بسزایی دارد. چون کودکان از طریق قصه‌ها مهارت‌های زیادی را کسب می‌کنند، می‌توانند از طریق قصه‌ها رفتارهای خود را تغییر دهند. هدف: پژوهش حاضر اثربخشی قصه‌درمانی گروهی‌ بر رفتارهای برون‌نمود دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای را مورد مطالعه قرار داد. روش: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی (طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه) بود. نمونه شامل 32 نفر (در هرگروه 16 نفر) بود. که از طریق غربالگری 400 دانش‌آموز دختر پایه‌های اول و دوم دبستان‌های ناحیه یک تبریز، با نمونه‌گیری خوشه‌ای و اجرای پرسشنامه‌ سیاهه رفتاری کودک و نوجوان آخنباخ انتخاب شده، به‌طور تصادفی در گروه‌ها جایگزین شدند. بعد از اجرای پیش‌آزمون، مداخله آزمایشی و پس‌آزمون، داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل گردید. یافته‌ها: تحلیل داده ها نشان داد که قصه‌درمانی گروهی موجب کاهش رفتارهای برون‌نمود و مولفه‌های بیش‌فعالی/تکانشگری، قانون‌شکنی و رفتار پرخاشگرانه در بین دانش‌آموزان دختر دارای نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای شده است. نتیجه‌گیری: از یافته های مطالعه حاضر می توان نتیجه گرفت که قصه‌درمانی جهت درمان رفتارهای برون‌نمود دانش‌آموزان دختر به‌کار گرفته شود تا بتوان از این طریق بهداشت روان دانش آموزان را افزایش داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 اردیبهشت 1402
  • تاریخ دریافت: 12 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 23 فروردین 1402
  • تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1402