تأثیر آموزش شناختی-رفتاری گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی و عملکرد اجتماعی-انطباقی کودکان کار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.22124/jbms.2023.23690.1002

چکیده

مقدمه: کودکان کار، بهزیستی روان‌شناختی پایین‌تر و عملکرد اجتماعی و انطباقی ضعیف‌تری نسبت به کودکان عادی همتای خود دارند. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش شناختی-رفتاری بر بهزیستی روان‌شناختی و عملکرد اجتماعی/ انطباقی کودکان بود. روش: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی کودکان کار پسر ارجاع داده‌شده به اداراه بهزیستی شهرستان رشت بود. نمونه این پژوهش 30 کودک کار بود که از مؤسسه حامی شایسته گیلان به‌صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جای‌دهی شدند. داده‌های پژوهش با پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (2002) و پرسشنامه عملکرد اجتماعی و انطباقی اسپنس و همکاران (2002) در پیش و بعد از آموزش جمع‌آوری شد. آموزش شناختی و رفتاری به‌صورت گروهی در 8 جلسه برای گروه آزمایش ارائه شد ولی گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکرد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس و آزمون t نشان داد که آموزش شناختی- رفتاری بر بهبود عملکرد اجتماعی و انطباقی و بهزیستی روان‌شناختی کودکان کار به‌طور معناداری تأثیر دارد (P<0/001). نتیجه گیری: بنابراین می‌توان از آموزش شناختی و رفتاری برای ارتقاء کیفیت زندگی کودکان کار استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 اردیبهشت 1402
  • تاریخ دریافت: 04 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری: 08 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1402